Nu sitter vi på vårt mysiga hotell och bloggar.
Så här skriver vi i en annan blogg....
Bloggar
Vi ni följa vår resa kan ni gå till någon av nedanstående bloggar
(vi har också en egen som ni kan bli inbjudna till om ni vill)
Till Rotarybloggen som ni kommer till på följande sätt
http://www.ljungskilerotary.se/
Det här skrev jag senast
17 april 09
Nu har jag tillbringat ett dygn i Quito. Jag har lärt mig att ta det lugnt till en början, dels på grund av resans längd (22 timmar), dels på grund av höjden, dels på grund av tidsomställningen. Men jag har ändå hunnit möta våra samarbetspartners (Kawsay och Salisiana universitet), vänner och upplevt lite av Quito. Ett häftigt åskväder mötte oss och det är alltid lite lurigt att landa här för att banan är så kort och att den ligger mitt inne i stan mellan alla höga berg.
I kväll åker vi ned mot kusten och genomför ett seminarium med våra deltagare i grund- och fördjupningskursen i Interkulturell pedagogik.
Jag skriver sen lite om bakgrunden för vårt arbete och de planer vi har framöver.
Dessutom kan ni gå ut på Annelis blogg som är offentlig och där ni får hennes perspektiv på resan...
http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&userId=84381§ion=blog&entryId=2095674&journeyId=356213
Så här har hon skrivit hittills:
Vet ni om att jag har ovanligt langa ben?
Bekymren började redan på Landvetter - hade missat att man inte får ta med vatten på planet så jag fick helt sonika dricka ur min halv-litersflaska, inte kan man bara slänga bort 15 kronor?? Nåja, färden till Amsterdam gick fint, drygt två timmar tog resan. Från Amsterdam till Quito kändes det som vanligt oerhört långt och det är där som mina långa ben kommer in....Efter drygt 16 timmar, sittandes på en ruta stor som en mindre garderob tvingas man ju till de mest omänskliga lägen, bl.a. att vika in benen under sig, framför sig, bredvid sig...jaa, ni förstår... Inte mycket sömn och sju timmars tidsförskjutning har gjort att jag gått igång ordentligt, på fel sätt...gäspar käkarna ur led, tänker på sömn, går som i dvala, försöker sova men det är fullständigt omöjligt! Får helt enkelt vänta tills jag somnar ieftermiddag, vid fem-tide kanske...Eller så kanske jag bara gått igång på allt socker som man erbjuds på planen; dricka, juice, godis, mackor för att inte tala om alla pepparkaksinspirerade kakor som bjudits! Förstår inte att det är kris i Sverige - alla pepparkakor från julen har sålts till flygbolagen! Det måste ju genererat mycket pengar!Idag har iallafall det interkulturerlla arbetet startat på allvar, vi har haft möte på Kawsay, diskuterat nationell politik och de kommande seminarierna såväl i Ecuador som Peru och Bolivia. Det går riktigt bra med spanskan- tycker jag själv åtminstone - och Jan-Erik, Lennart och Mats har full koll på mig så att jag inte kommer bort. Jag har halvt om halvt blivit ombedd att översätta en bok om det interkulturella, andinska arbetet, till svenska. Jag är kanske inte rätt person att ge en utmaning eftersom jag oftast gärna antar dem. Eller kanske är jag det på grund av det...Quito är som vanligt intensivt men oerhört vackert med Anderna runt staden, grönt är det dessutom eftersom kraften i regnperioden börjat verka. Just nu vräker regnet ner ( inget vanligt Sverige-regn) men jag måste ta mig till hostalet eftersom vi snart skall träffas där för ett möte.Sköt om er alla där hemma! Jag tänker på er!Puss å kram hela dan!//Anneli
Dags att börja packa...
Klockan är snart halv elva på förmiddagen och jag tänker snart börja packa inför resan. Resans allra första etapp går via Ljungskile där vi skall vara klockan 17 och hämta upp Jan-Erik och Lennarth innan avfärd till Göteborg och Landvetters STORA flygplats. Har börjat tänka på packningen men ännu inte tagit tag i det - tecken på lättja eller resfeber?? Skulle någon fråga mig känner jag ingetdera - bara lite nervositet på grund av det faktum att jag ännu inte packat ....eller växlat pengar - oj då, måste göra det också...På grund av ovanstående omständigheter hör jag av mig igen då jag står på annan mark. Om allt går som det är tänkt, står jag på ecuadoriansk mark om ett dygn vid denna tid. Kram till er alla!//Anneli
Report from the Budondo group
-
REPORT ON THE INTERCULTURAL LEARNING WORKSHOP HELD AT BUDONDO STUDY CENTRE
IN UGANDA
Budondo Intercultural Study Centre is found 18km from Iganga town, Eas...
17 år sedan